Google ilmoitti hiljattain hakukoneensa algoritmiin tulevan muutoksia, jotka vaikuttavat siihen, kuinka nettisivut tulevat sijoittumaan hakutuloksissa. Muutokset ovat osa Google Chrome -verkkoselaimenkin taustalla olevan Chromium-projektin Core Web Vitals -ohjelmaa ja ne astuvat voimaan ensi vuonna. Asiasta uutisoi muun muassa Ilta-Sanomat.

Googlen Algoritmiin tulevat muutokset

Kuvaa ”lainattu” Googlelta.

Hakutulosten esittämiseen alkavat ensi vuoden aikana vaikuttamaan uudet, sivujen käyttökokemukseen liittyvät mittarit, joita on aluksi kolme kappaletta.

  • Sivuston pääsisällön latausnopeus
  • Reagointinopeus ensimmäiseen painallukseen
  • Sivuston sisällön paikallaanpysyvyys

Nämä asiat ovat mitattavissa tavoilla, joilla muita käyttökokemukseen vaikuttavia tekijöitä ei välttämättä voi mitata. Tosin Googlelta kerrotaan, että he voivat lisätä muitakin sijoituksiin vaikuttavia mittareita ajan kanssa.

Kaikissa mittareissa on kolme pisteytystasoa: Hyvä, tyydyttävä ja heikko.

Sivuston pääsisällön latausnopeus

Sivuston pääsisällön latausnopeus, tai “suurin sisällönäyteinen maalaus”, (engl. Largest Contentful Paint) mittaa kuinka nopeasti sivuston pääsisältö latautuu. Pääsisältöön kuuluvat sivun olennaisimmat tekstit ja kuvat.

Hyvän pisteytyksen saa, jos sivun pääsisältö latautuu alle 2,5 sekunnissa. Tämä on normaaliolosuhteissa suhteellisen helppo saavuttaa, kunhan sivuston nopeusoptimointi on kunnossa.

Reagointinopeus ensimmäiseen painallukseen

Reagointinopeus ensimmäiseen painallukseen (engl. First Input Delay, “ensimmäisen syötteen viive”) mittaa sitä, kuinka nopeasti sivu reagoi siihen, kun käyttäjä klikkaa mitä tahansa sivulla olevaa kohdetta.

Sivuston sisällön paikallaanpysyvyys

Sivuston sisällön paikallaanpysyvyys (engl. Cumulative Layout Shift, “kumulatiivinen asettelun siirtyminen”) mittaa sitä, pysyykö sivun sisältö paikallaan vai siirtyykö se kohdasta toiseen. Esimerkiksi työntävätkö mainokset sivuston sisältöä yllättäen eri kohtaan, aiheuttaen klikkauksia väärään kohtaan sivustolla.

Muut hakusijoituksiin vaikuttavat mittarit

Googlella on käytössään satoja muitakin mittareita, joiden avulla se järjestää sivuja hakutuloksissaan. Jo tätä ennen Google on ottanut algoritmeissaan huomioon tietoturvaan ja käyttökokemukseen liittyviä asioita ja käyttänyt näitä kriteereitä vaikuttaakseen osiltaan sivujen järjestykseen hakutuloksissa. Näihin mittareihin kuuluvat esimerkiksi:

  • Toimiiko sivusto hyvin mobiililaitteeilla
  • Käyttääkö sivusto SSL-salausta (HTTPS-protokolla)
  • Onko verkkosivua turvallista selata
  • Häiritsevätkö sivustolla olevat ponnahdusikkunat ja mainokset

Vielä ei ole tietoa, kuinka paljon tulossa olevat muutokset tulevat käytännössä vaikuttamaan sivujen sivujen sijoituksiin hakutuloksissa. Selvää kuitenkin on, että näiden asioiden ollessa kunnossa saat etulyöntiaseman samoista avainsanoista kilpaileviin sivustoihin nähden. Viimeistään nyt on siis syytä ottaa huomioon myös sivuston käyttökokemus.