Hakukoneoptimoinnin hinta vaihtelee sen mukaan, mitä siihen sisältyy. Suurin osa SEO-projekteista vuonna 2020 maksaa 500€-2000€/kk projektin laajuudesta riippuen. Kertaluontoinen SEO-projekti kustantaa noin 3000-25000€ ja hakukoneoptimoijan tuntiveloitukset liikkuvat 60-200€ tienoilla.

Kuinka paljon tarvitsen budjettia hakukoneoptimointia varten?

Lukuisat yrittäjät pohtivat tätä kysymystä päivittäin.

Koska kaikki yritykset eivät ole samanlaisia, ei niitä voi myöskään Internetissä laittaa samaan muottiin. Vaatimukset hakukoneoptimoinnin budjetin suhteen siis vaihtelevat merkittävästi eri toimialojen ja yritysten välillä.

Lyhyesti sanottuna: Kaikki riippuu siitä, mikä on yrityksesi nykyinen asema saman alan toimijoiden keskuudessa. Kuinka yrityksesi vertautuu kilpailijoihin? Nykyinen asema ja se kuinka nopeasti haluat tuloksia, ovat suurimpia tekijöitä, jotka määrittävät hakukoneoptimoinnin budjetin.

Tässä artikkelissa pyrin avaamaan paremmin, mistä hakukoneoptimoinnin hinta koostuu.

Mitä on hakukoneoptimointi?

Hakukoneoptimoinnin määritelmä

Hakukoneoptimointi tarkoittaa useita erilaisia strategioita, joilla verkkosivuja pyritään tarkoituksenomaisesti nostamaan paremmille sijoille internetin luonnollisissa hakutuloksissa. Kun sivusto löytyy paremmin internetin hakutuloksista, saa se myös enemmän liikennettä eli kävijöitä.

Hakukoneoptimoinnin avaintekijät

Tässä on koottuna lista tärkeimmistä hakukoneoptimoinnin avaintekijöistä, joihin tulisi kiinnittää huomiota jos haluat nostaa sivustosi asemaa hakutuloksissa.

Lisää avainsanoja URL-osoitteisiin, sivujen otsikoihin, metakuvauksiin, otsakkeisiin ja sivuston sisältöön: Kun hakurobotit crawlaavat sivustoasi, ne etsivät avainsanoja tunnistaakseen sisältösi aiheen. Tämä auttaa niitä näyttämään sivustoasi hakusanoja vastaavissa hakutuloksissa. Kun sivustosi näkyy lähellä hakutulosten kärkeä, useampi ihminen löytää yrityksesi ja ottaa yhteyttä.

Optimoi kuvien alt-tekstit: Haluat myös lisätä sivustollasi käytettäviin kuviin alt-tagit, eli kuvien kuvaustekstit. Koska hakukoneet eivät osaa “lukea” multimediasisältöä, sinun tulee asettaa kuville kuvaustekstit. Tämä auttaa hakukoneita ymmärtämään paremmin sivustolla olevan multimedian sisältöä.

Päivitä sisältöäsi säännöllisesti: Hakurobotit, kuten sivuston vierailijatkin rakastavat tuoretta ja laadukasta sisältöä. Pitämällä sivustosi päivitettynä säännöllisin väliajoin saat vierailijat ja hakurobotit palaamaan aina uudestaan. Säännölliset päivitykset sivustolla voivat myös auttaa sinua tai yritystäsi saavuttamaan aseman alan johtavana toimijana.

Optimoi sivuston tekniset elementit: Voit myös käyttää aikaa optimoidaksesi sivustosi teknisiä elementtejä, kuten koodia ja sivuston nopeutta. Siistimällä koodia ja varmistamalla, että sivustosi latautuu nopeasti voi nostaa sijoituksia hakutuloksissa ja rohkaista vierailijoita viettämään enemmän aikaa selatessa sivustoasi. Tänä vuonna sivujen latausnopeudesta tuli tärkeä avaintekijä sille, kuinka hyvin sivustosi sijoittuu mobiililaitteilla tehdyillä hauilla. Tämän vuoksi onkin erittäin tärkeää, että sivustosi latautuu nopeasti kaikenlaisilla laitteilla.

Käytä responsiivista designiä: Parantaaksesi sivustosi käyttäjäystävällisyyttä, sinun tulee varmistaa, että sivustosi on responsiivinen. Responsiivisella designillä tarkoitetaan sitä, että sivustosi näyttää hyvältä ja toimii sujuvasti kaikilla vierailijoilla, heidän käyttämistään laitteista riippumatta. Toisin sanoen, responsiivinen design mahdollistaa älypuhelimen, tietokoneen ja tablet-laitteiden käyttäjien kokea sama, sujuva käyttökokemus sivustollasi.

Suoraviivaista navigointi: Hakukoneet haluavat palkita sivustoja, jotka tarjoavat kävijöilleen parempia käyttökokemuksia. Varmistaaksesi, että ihmiset löytävät helposti etsimänsä tiedon sivuiltasi, sinun tulee suoraviivaistaa navigointia. Sen sijaan, että täyttäisit päävalikon linkeillä, jätä sinne vain tärkeimmät linkit. Näiltä sivuilta voit sitten linkata syvemmälle sivustollesi.

Vastaa käyttäjien kysymyksiin: On hyvä myös varmistaa, että sivustosi tarjoaa arvokkaita vastauksia vierailijoiden kysymyksiin. Voit tehdä sen luomalla kohdistettua sisältöä. Muista myös tehdä hakusanatutkimusta löytääksesi kuumia aiheita toimialallasi ja julkaise tuoretta sisältöä, joka vastaa kysymyksiin ja parantaa käyttökokemusta sivustollasi.

Jos haluat parantaa sivustosi sijoituksia hakutuloksissa hakusanoilla, jotka liittyvät yritystoimintaasi, näiden avaintekijöiden huomioiminen ja optimointi on hyvä paikka aloittaa. Pidä kuitenkin mielessä, että hakukoneoptimointi ei ole “tee ja unohda” -strategia. Toisin sanoen, tulosten näkemiseen menee jonkin verran aikaa, mutta se on odottamisen arvoista!

Kannattaako hakukoneoptimointia ostaa halvalla?

Halvan hakukoneoptimoinnin kallis hinta

Olen liittynyt useisiin Facebookin markkinointiryhmiin. On huolestuttavaa katsottavaa, kuinka monenlaista hiihtäjää siellä esiintyy hakukoneoptimoinnin asiantuntijoina, jotka haalivat asiakkaita vähintäänkin epämääräisin keinoin.

Ei ole harvinaista nähdä kysymyksiä, kuten ”Sain juuri uuden asiakkaan, joka haluaa nostaa sivustonsa hakutulosten kärkeen avainsanalla x. Kuinka teen sen?”

Jos yrittäjät heittävät rahaa kankkulan kaivoon palkkaamalla osaamattoman hakukoneoptimoijan, se olisi itsessään jo tarpeeksi paha asia.

Valitettavasti halvan hakukoneoptimoinnin aikaansaamat tuhot voivat osua tätäkin syvemmälle. Sivusto voi saada rangaistuksen Googlelta, ja samalla yrityksen näkyvyys verkossa voi hävitä olemattomiin.

Yrittäjien tulisikin pitää mielessä, että he ovat loppupeleissä vastuussa kaikesta siitä hakukoneoptimoinnista, jota heidän sivullaan tehdään. Heidän kannattaa keskustella tarkkaan käytettävistä strategioista, ennen sopimuksen allekirjoittamista.

Suosittelenkin jokaista yrittäjää, joka haluaa saavuttaa pitkäkestoisia tuloksia, vaatimaan sitä, että kaikki hakukoneoptimoinnissa käytetyt strategiat ovat Googlen verkkovastaavan ohjeiden mukaisia.

Kuinka paljon minun tulisi maksaa hakukoneoptimoinnista?

Suurin osa SEO-projekteista maksaa 500-7000€/kk palvelun tasosta riippuen.

Se, kuinka paljon maksat hakukoneoptimoinnin palveluista riippuu yrityksesi koosta ja siitä, kuinka laajoja palveluita tarvitset. Vaikka hakukoneoptimoinnin hinta voi vaihdella huomattavasti eri tekijöiden välillä, on tärkeää muistaa, että saat yleensä sitä mistä maksat. Kun valitset toteuttajaa SEO-projektillesi, ei siis kannata pitää hintaa ainoana ratkaisevana tekijänä.

Hakukoneoptimoinnin yleinen hinta vuonna 2020

Vaikka tyypillisten hintojen arvioiminen onkin haastavaa yrityksillä olevien erilaisten tarpeiden vuoksi, suurin osa SEO-projekteista maksaa noin 500€-7000€/kk palvelun laajuudesta riippuen. Pieni yritys, jolla on 15-sivuiset verkkosivut menevät yleensä hintahaarukan alemmalle puoliskolle, kun taas isomman, useiden tuhansien tuotteiden verkkokaupan tulisi varautua suurempaan hakukoneoptimoinnin budjettiin.

Loppujen lopuksi tarpeesi määrittelevät tarkkaan sen, kuinka paljon sinun tulisi maksaa hakukoneoptimoinnista. Mitä suurempi sivusto, sitä laajempi hakukoneoptimoinnin projektista tulee. Tämä tarkoittaa sitä, että voit odottaa maksavasi enemmän SEO-palveluista. On myös tärkeää muistaa, että hakukoneoptimointi on jatkuva strategia. Sen sijaan, että maksaisit kertaluontoisesta hakukoneoptimoinnista, kannattaa harkita jatkuvan hakukoneoptimoinnin ostamista, jotta sivustosi sisältö pysyy tuoreena ja se voi pysyä hakutulosten kärjessä jatkossakin.

Miten hakukoneoptimoinnin hinta määräytyy?

Hakukoneoptimoinnin hinnoittelu noudattaa seuraavia muuttujia

  • Tilanne. Missä olet nyt?
  • Tavoitteet. Missä haluat olla?
  • Aikajana. Kuinka nopeasti haluat tuloksia?

Vain katsomalla näitä kolmea elementtiä, voidaan laskea hakukoneoptimoinnille hinta.

Esimerkki:

  • Paikallinen yritys on hakutukosten 12. sijalla tärkeimmällä avainsanallaan.
  • Ensimmäisen hakutulossivun kilpailijoilla on enemmän linkkejä ja auktoriteettia alalla.
  • Kilpailijat ovat investoineet enemmän paikalliseen hakukoneoptimointiin.

Tämän esimerkin avulla, muutamia mittareita voidaan määrittää:

  • Arvio linkkien määrästä
  • Ajatus siitä, kuinka paljon työtä tarvitaan paikallisen hakukoneoptimoinnin eteen
  • Karkea arvio siitä, kuinka kauan tulosten saaminen kestää

Analysoimalla asiakkaan nykyistä tilannetta, ymmärtämällä heidän tavoitteensa ja määrittämällä vaaditun ajan, voimme laskea hinnan. Tähän sisältyy paljon muuttujia, emmekä aina tiedä mitä kilpailijat tekevät, mutta näin saadaan karkea arvio hakukoneoptimoinnin hinnasta.

Tietysti myös toimiala määrittää osaltaan hakukoneoptimoinnin hintaa. Jos tienaat 100€ per uusi asiakas, on todennäköistä että hakukoneoptimointi maksaa vähemmän kuin jos asiakkaan arvo on tuhansia euroja. Markkinat vaikuttavat osittain hakukoneoptimoinnin hintaan. Se kaikki tulee pääoman tuottoasteeseen.

Viimeinen muuttuja on ylläpito ja näkyvyyden säilyttäminen kun näkyvyys on saavutettu. SEO on kuin strategiapeliä. Teet liikkeen kilpailijoiden ohi ja he tekevät saman. Kilpailluimmilla aloilla se on rankkaa peliä, ja parhaat strategiat tuleekin määritellä asiakaskohtaisesti tilanteen sekä tavoitteiden pohjalta. 

Mistä hakukoneoptimoinnin hinta koostuu?

Google käyttää algoritmeissaan vähintään kahtasataa eri tekijää (todennäköisesti huomattavasti enemmän!), joilla hakutulosten sijoitukset määräytyvät. Tämä on itsessään jo tarpeeksi aiheuttamaan epäröintiä ja lievää paniikkiakin.

Hyvinä uutisina on se, että keskittymällä kolmeen olennaisimpaan hakukoneoptimoinnin osa-alueeseen voit onnistua riippumatta siitä, millä toimialalla olet.

Tässä asioita, joita sinun tulisi huomioida:

1. Tiedon jäsentely

Sivustosi tulisi:

  • Olla hakukoneiden löydettävissä ja luettavissa
  • Noudattaa Google Webmaster -ohjeistusta
  • Latautua mahdollisimman nopeasti
  • Näyttää siistiltä mobiililaitteilla, tableteilla ja tietokoneen näytöllä

2. Sisältö

Verkkosivujen siisällön tulisi:

  • Olla uniikkia ja antaa lukijalle arvoa
  • Tukea haettavia hakutermejä
  • Täyttää lukijan etsimät tavoitteet
  • Olla laadukasta ja informatiivistä
  • Tyydyttää tuoreen sisällön algoritmit

3. Backlinkit (sivustolle saapuvat linkit)

Sivustolle saapuvien linkkien tulee olla neutraaleja. Vältä linkkien ostamista muilta sivustoilta. Keskity sen sijaan oikeiden linkkien ansaitsemiseen ja rakentamiseen.

Laatu on avain. Pieni määrä luotettavia ja laadukkaita linkkejä tunnetuilta sivustoilta painaa enemmän, kuin suuri määrä roskalinkkejä mitättömiltä sivustoilta.

Kuinka paljon hakukoneoptimointi maksaa?

Mikäli olet palkkaamassa korkeatasoisen SEO-yrityksen hoitamaan paikallista hakukoneoptimointiprojektia, sinun tulisi valmistautua maksamaan 500 eurosta ylöspäin per kuukausi. Kansainvälinen hakukoneoptimointiprojekti vaatii minimissään 2 500 euron kuukausibudjettia.

Jotkin yritykset tarjoavat edullisempaa ”kokeiluversiota” palvelustaan ilman sitoutumispakkoa. Tämä antaa asiakkaille mahdollisuuden testata palvelua samalla minimoiden riskit.

Tuntihinnoista puhuttaessa useimpien alan tekijöiden tuntihinta liikkuu 60 – 200 €/tunti välimaastossa riippuen henkilön osaamisesta, kokemuksesta ja ansioista.

Mikäli sinulla ei ole varaa palkata kovan tason SEO-osaajaa, on olemassa myös vaihtoehtoja. Niistä yleisin on tilata kertaluontoinen SEO-analyysi, joka tarjoaa listan ehdotetuista toimenpiteistä hakukonenäkyvyyden parantamiseksi.

Pelkästään olemassa olevan sivuston ja sen sisällön korjaaminen johtaa usein huomattavaan kasvuun sivuston luonnollisessa näkyvyydessä. Sisällöntuotanto ja avainsanatutkimus ovat muita alueita, joihin voit saada asiantuntija-apua kertaluontoisena kiinteähintaisena palveluna.

Toinen vaihtoehto on ryhtyä asiantuntijaksi ja tehdä se itse.

Palkkaa kumppaniksesi sopeutuva yritys

Kuinka nopeasti voin odottaa hakukoneoptimoinnin tuloksia?

Toisin kuin hakukonemainonnassa, orgaaninen hakukoneoptimointi ei tuota välittömiä tuloksia.

Laajamittainen SEO-projekti sisältää yhdistelmän teknistä optimointia, sisältömarkkinointia ja linkkien rakentamista. Vaikka projekti toteutettaisiin vimpan päälle, kestää Googlella oma aikansa tunnistaa ja palkita näitä toimia.

Sivuston hakukoneoptimoinnista saama liikenne on kuitenkin usein kaikkein tasaisinta ja konvertoi parhaiten muihin markkinointitapoihin verrattuna.